LLTs digitala tillgänglighet

Detta är en pågående tillgänglighetsredogörelse för vår webbplats och vår appar. Här beskriver vi löpande vilka brister det finns i tillgänglighet och hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.

Vi strävar efter att www.llt.lulea.se ska kunna förstås och hanteras av alla besökare, oavsett funktionsvariation och oberoende av vilka hjälpmedel som används. Vi ska uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa de officiella riktlinjerna för hur man bör arbeta med webbplatser och appar i offentlig sektor. 

Webbplatsen

Webbriktlinjer, extern webbplats (öppnas i nytt fönster)
Vi arbetar kontinuerligt för att webbplatsen ska uppfylla lagkraven enligt angiven tidsgräns 23 september 2020. Vi har testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se 

Brister

För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG (standard för tillgänglighet) på följande delar av webbplatsen:

  • Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt. 
  • Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det.
  • Vissa av våra länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna. 
  • Vissa inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.


App

Tillgänglighetsredogörelse LLT:s app
Luleå Lokaltrafik (LLT) arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.

Hur tillgänglig är appen?
Här beskriver vi hur appen Luleå Lokaltrafik uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem vår app har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i appen.

Redogörelsen avser version 2.194.0 för iOS och version 2.194.0-A för Android, samt senare versioner av dessa. Appen ägs av Luleå Lokaltrafik.

Om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver använda innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov. Så här kontaktar du oss:

Skicka e-post till lltinfo@lulea.se eller ring oss på telefonnummer 0771-99 00 00.

Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Upptäcker du problem eller brister som vi inte har beskrivit på denna sida kan du kontakta oss på lltinfo@lulea.se så att vi får veta att problemet finns. Vi uppskattar alla synpunkter som kan göra vår app mer tillgänglig.
Via länken nedan kan du framställa en begäran om tillgängliggörande av digital service:

Formulär för inrapportering av brister som går direkt till LLT (ger dig möjlighet att vara anonym)

Tillsyn
Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på digital tillgänglighet eller hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Deras ansvar är att kontrollera så att vi och andra myndigheter följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) (Öppnar webbplats i nytt fönster)

Kända brister i appens tillgänglighet
Appen uppfyller delvis kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister vi är medvetna om.

  • Det förekommer att funktioner inte går att nå med tangentbord och skärmläsare.
  • Det förekommer ikoner, knappar och rubriker som inte beskrivs tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
  • Det förekommer animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
  • Det förekommer ledtexter och felmeddelanden som inte är tillräckligt tydliga.
  • Det förekommer element som saknar maskinläsbart namn, roll eller värde.
  • Det förekommer element som saknar synliga fokusmarkeringar.
  • Det förekommer grafiska element som har otillräckligt kontrastförhållande.
  • Det förekommer vyer som stör Stäng-/tillbakagest i VoiceOver.
  • Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller teckensnitt.
  • Appen har inte stöd för horisontellt läge.

Åtgärdsplan
Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kvarstående kända brister i tidigare releaser av appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats.

Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade under år 2025.

Hur vi testat appen
Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som appen Luleå Lokaltrafik. 

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades 2025-02-20. Appen har självgranskats 2025-02-19. 

Mina sidor

Mina Sidor är delvis förenlig med den grundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Det finns inte genvägar för att underlätta navigering med tangentbord
  • Texters förgrund- och bakgrundsfärger ger inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
  • Vissa grafiska objekt som förmedlar information har inte tillräckliga kontraster
  • Markering av klickbara objekt och intilliggande färger har inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
  • Rubrikstrukturen inleds inte med en huvudrubrik i vissa vyer
  • Likvärdiga textbeskrivningar finns inte för alla meningsbärande grafiska element
  • Formulärsfält går inte att identifiera genom korrekt uppmärkning i attributet autocomplete
  • I vissa vyer knyts inte felmeddelanden till respektive formulärsobjekt
  • Tabelldata är inte kodad med korrekt tabellkod
  • Rubriker till tabeller är i vissa vyer inte kodade med elementet caption
  • Rad- och kolumnrubriker kodas inte med elementet th i vissa vyer
  • I vissa vyer används inte wai-aria för att förmedla information som inte kan förmedlas med html
  • I vissa vyer informeras inte användaren om status efter att en handling genomförts utan att fokus flyttas
  • Språk som avviker från sidans huvudsakliga språk är inte angivet i koden


Åtgärder
Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Kommande uppdateringar som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns inplanerade. 

Hur vi testat Mina Sidor
Vi har gjort en självskattning testning av Mina Sidor. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

Den senaste bedömningen gjordes november 2024.
Webbplatsen publicerades 10 mars 2025.

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades senast den 10 april 2025.

Kontakta oss
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller de krav som lagen ställer meddela oss via e-post på adressen lltinfo@lulea.se 
Vi kommer att försöka åtgärda problemen och se till att du får den service som du har rätt till.

Tillsyn
Det är Myndigheten för digital förvaltning (ofta förkortat Digg) som har ansvaret för tillsyn för Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du vända dig till Digg och påtala det. Det gör du genom att fylla i formuläret på Digg:s webbplats. 
Webbformulär (på Digg:s webbplats).